foto: National Geographic TV
Snímek z dokumentu National Geographic TV. Letadla Aichi M6A měla startovat z palub ponorek. |
. Prohlédni fotky |
Objev připomněl, že tajné zbraně Osy, které měly zvrátit průběh války, nebyly jen doménou nacistického Německa (vyrábělo například rakety V-2 či stíhačky Me-262), ale i jeho východoasijského spojence.
V únoru objevené ponorky (oznámení o nálezu vydali vědci ve čtvrtek) patřily mezi pět strojů, kterých se američtí námořníci zmocnili na konci války. "Byly objeveny v hloubce asi 2 600 stop (800 metrů) za použití ponorek Havajské laboratoře pro podmořský výzkum," uvedl list The New York Times.
První z nalezených strojů, I-201, patřil k nejrychlejším dieselovým ponorkám na světě. Pod vodou dokázal plout rychlostí až 20 uzlů (37 kilometrů v hodině). Podobně jako jiné japonské ponorky měla i I-201 pogumovaný plášť - Japonci tím sledovali zmenšení její viditelnosti sonarem.
Druhá ponorka je ještě zajímavější: plavidlo I-14 bylo mnohem větší a disponovalo vodotěsnými hangáry pro dvě malá letadla Aichi M6A Seiran. Letouny se skládacími křídly mohly nést torpédo nebo 800kilogramovou pumu. Z paluby je měl vystřelit katapult - některé verze letounů byly jen na jedno použití.
Tichý oceán se ve druhé světové válce stal bojištěm, které opanovala nová zbraň - letadlová loď. Vyráběli je Japonci i Američané. O letadlových ponorkách ale dosud prakticky vůbec nebylo slyšet.
LETADLOVÁ PONORKA"Technologie natolik předběhla dobu, že kdyby se objevila dříve a početněji, mohla změnit výsledek války." |
"Tyto ponorky jsou šedesát let starou 'schránkou' nabízející pohled na vojenskou technologii, která natolik předběhla svůj čas tolik, že kdyby se objevila dříve a početněji, mohla změnit výsledek války," uvedl v tiskové zprávě Hans K. van Tilburg z Národního úřadu pro oceány a atmosféru. Ten pátrání po ponorkách financoval.
"Velké ponorky třídy I byly na našem seznamu vysoko," potvrdil důležitost nálezu kormidelník průzkumné ponorky Terry Kerby. Hledáním ponorek se zabývá od roku 1992.
Při pátrání po I-14 jeho lidem pomohl předešlý objev I-401, jedné z největších ponorek vůbec. Jeden vysloužilý námořník Kerbymu poskytl videozáznam z torpédování I-14 u břehů Oahu - v pozadí byl typický kráter Diamond Head. To pomohlo najít místo posledního odpočinku letadlové ponorky.
Snímek z dokumentu National Geographic TV: Letadla byla složena ve zvláštních hangárech, na palubu se dostávala "rourou".
Přestože měly japonské letadlové ponorky přenést válku na americkou půdu, Japonci je do provozu uvedli příliš pozdě - když se vydaly na první misi, zastavila je radiová depeše o japonské kapitulaci. Americké tajné služby o ponorkách věděly - a plavidla navíc byla ve špatném technickém stavu a hemžila se krysami.
Další důvod potopení ponorek byl důležitější než obavy o bezpečnost námořníků. Začínala studená válka - a nepotopit letadlové ponorky znamenalo ukázat jejich technologii Rusům. "Byl to jeden z důvodů, tak jsme byli zticha," poznamenal k informačnímu tichu vysloužilý námořní důstojník Bulk Catlin.